VOC (Voice of the customer) en CTQ-tree (Critical to quality)
Update: 2021-08-02
Bij Lean Six Sigma begint, net zoals bij veel andere kwaliteitsmodellen en –methoden, het verbeteren van processen met de voice of the customer (VOC) en/ of the voice of the business (VOB). Je wilt weten wat wensen/ eisen van klanten zijn. Je wilt weten wat waarde voor de klant is. De wensen/ eisen van de klant moeten vertaald worden naar beïnvloedbare factoren gekoppeld aan het proces en/of product/dienst. Die beïnvloedbare factoren worden CTQ’s genoemd, Critical to Quality.
Bij Lean Six Sigma begint, net zoals bij veel andere kwaliteitsmodellen en –methoden, het verbeteren van processen met de voice of the customer (VOC) en/ of the voice of the business (VOB). Je wilt weten wat wensen/ eisen van klanten zijn. Je wilt weten wat waarde voor de klant is. De wensen/ eisen van de klant moeten vertaald worden naar beïnvloedbare factoren gekoppeld aan het proces en/of product/dienst. Die beïnvloedbare factoren worden CTQ’s genoemd, Critical to Quality.
Een probleem is pas
specifiek en duidelijk, als het is vertaald naar meetbare grootheden. Dat
meetbaar maken, is de sleutel tot het verhelderen van het probleem. Als we het
probleem niet kunnen kwantificeren, kunnen we het ook niet oplossen. Of wat
Mikel Harry van Motorola ooit eens gezegd heeft:
• We don’t know what we don’t
know.
• If we can’t express what we know in the
form of numbers, we really don’t know much about it.
• If we don’t know much about
it, we can’t control it.
• If we can’t control it, we
are at the mercy of chance.
• If we are at the mercy of
chance, why bother?
Enkele voorbeelden van CTQ-flowdowns
Laten we enkele
voorbeelden van CTQ-flowdowns doornemen.
Voorbeeld ziekenhuis
Het eerste voorbeeld is
van een ziekenhuis waar op maandagochtend de voorbereiding van de Operatiekamer
(OK) altijd meer tijd in beslag neemt, dan op andere dagen in de week. En
vervolgens draait het OK-proces, die dag slechter dan de rest van de week, door
verstoringen, zoals het ontbreken van instrumenten. De CTQ-flowdown die de
Green Belt voor de VOC heeft opgesteld, is zichtbaar in onderstaand figuur.
Voorbeeld
krantenabonnee
Met een krantenabonnee is
een interview gehouden. Zij is abonnee, omdat ze goed geïnformeerd wil zijn,
over de toestand in de wereld (VOC). Door de abonnee nog wat vragen te stellen,
blijkt dat ze met goed bedoelt, dat het leesbare artikelen zijn, snel te
scannen op mate van interesse en nut. Tot slot is ook het op tijd ontvangen van
de informatie van belang. Enfin, onderstaande CTQ-boom ontstaat.
Voorbeeld busmaatschappij
Nog een voorbeeld, een gemeente is een klant van een busmaatschappij/ vervoersmaatschappij. Wat is de VOC van een gemeente?
CTQ's
zijn dus meetbare kenmerken van een proces of product, die binnen een bepaalde
boven- en/of ondergrens moeten vallen. Minimaal moet worden voldaan aan de
verwachtingen van de klant. Wordt niet aan de klant-verwachtingen voldaan, dat
heet dit in Lean Six Sigma terminologie: een fout of defect. CTQ’s zijn dus een
operationalisering van de VOC naar meetbare kenmerken. Wat de klant zegt wordt
dus vertaald in meetbare CTQ’s. De CTQ’s schrijven nog geen oplossingen voor.
Een CTQ moet tevens een positieve uitdrukking zijn, van wat de klant wil, in
plaats van een negatieve uitdrukking, van wat de klant niet wil. De stem van de
klant kan bijvoorbeeld zijn: 'Ik word in de wacht gezet of ik word met de
verkeerde afdeling of persoon doorverbonden', leidt tot CTQ: 'De klant wordt
direct de eerste keer met de juiste persoon doorverbonden.
Maken van een VOC - CTQ-boom
O.k., je weet nu wat een CTQ-tree is. Maak er nu zelf eens een. Bekijk onderstaand filmpje en maak een CTQ-boom van "de stem van een terrasbezoeker!"
Als je nu op deze link klikt krijg je mogelijke uitwerkingen van een CTQ-boom van een terrasbezoeker te zien!
Hoe weten we wat de klant wil?
Het geheim achter het vinden van de echte CTQ's is de klant uit te dagen door "waarom?" te blijven vragen totdat de behoefte van de klant helder is. Vaak stellen organisaties niet de goede vragen aan klanten, zodat ze ook niet goed genoeg weten wat klanten belangrijk vinden. Dat zie je mooi uitgelegd in onderstaande filmpje. Wat is de VOC van een hotel-klant?
Tot slot
Wil je meer weten over Lean Six Sigma en over de Voice of the customer? Neem gerust contact op!
Wil je een E-learning volgen op het gebied van Lean (Six Sigma)? Zie: www.skoledo.com.
Gosse Korte: LinkedIN
Hoe weten we wat de klant wil?
Het geheim achter het vinden van de echte CTQ's is de klant uit te dagen door "waarom?" te blijven vragen totdat de behoefte van de klant helder is. Vaak stellen organisaties niet de goede vragen aan klanten, zodat ze ook niet goed genoeg weten wat klanten belangrijk vinden. Dat zie je mooi uitgelegd in onderstaande filmpje. Wat is de VOC van een hotel-klant?
Tot slot
Wil je meer weten over Lean Six Sigma en over de Voice of the customer? Neem gerust contact op!
Wil je een E-learning volgen op het gebied van Lean (Six Sigma)? Zie: www.skoledo.com.
Gosse Korte: LinkedIN
Reacties