Keynote speaker op congres

En bijna 3 jaar later was het zover! Keynote spreker op het 20e PPS congres. Dankzij corona duurde het wat langer, het PIV-congres stond gepland op 27 maart 2020 maar het werd 30 september 2022. Een congres georganiseerd door het Platform Personenschade (PPS) van het Verbond van Verzekeraars in samenwerking met Studiecentrum Kerckebosch. Thema van dit congres? Spiegeltje, spiegeltje aan de wand...... Samen kritisch in de spiegel kijken om te zien wat goed gaat én beter kan in de letselschadebranche. 

Gosse, wil jij ons op het congres de spiegel voorhouden vanuit Disney? Hoe is Disneyland Parijs georganiseerd om gasten onvergetelijke herinneringen te bezorgen? Én wat kunnen wij daarvan leren in de behandeling van letselschade en het helpen van een letselschadeslachtoffer? En je hebt 25 minuten spreektijd.

Letselschadebranche
OK, leuke uitdaging! Dus eerst maar even inlezen in de letselschadebranche. Gelukkig heb ik zelf nog nooit letselschade gehad of veroorzaakt, dus véél nieuwe dingen geleerd. Wat? Dat er veel partijen betrokken kunnen zijn bij het afhandelen van letselschade. Denk aan: verzekeraars, belangenbehartigers, schaderegelaars, medisch adviseurs, arbeidsdeskundigen, reken experts, herstelcoaches en advocaten. Én de branche meet klanttevredenheid om te verbeteren, laat onderzoeken uitvoeren over wat goed gaat en beter moet (bijvoorbeeld het onderzoek van de Universiteit van Utrecht naar kenmerken van langlopende letselschadezaken), heeft een gedragscode, voert audits uit en innoveert.

25 minuten en 40 uur?
Het verdiepen in de branche kost tijd. Het voorbereiden van de op maat gemaakte lezing ook. Ik denk dat ik er wel meer dan 40 uur ingestopt heb. Wat kost dan zoveel tijd? Ik heb mijn ervaringen m.b.t. Disneyland vertaald naar een model bestaande uit 9,5 bouwstenen. Want 10 klinkt zo definitief..... (Geïnspireerd door Fred Lee) Per bouwsteen uit dat model heb ik praktische voorbeelden van Disney geselecteerd, die vergeleken met hoe letselschadebehandeling verloopt én verbeterkansen voorgesteld. Een mooie complete klantspecifieke lezing gebouwd. Maar....... iets te compleet. Mijn eerste versie van de lezing was meer dan 50 minuten. Dus toen begon het schrappen. Kill your darlings. De tweede versie was meer dan 35 minuten. Shit, nog meer schrappen. De laatste versie is geklokt op 24,5 minuten. Mooi! Dat moet lukken.


27 minuten?
DeFabrique in Utrecht is een schitterende locatie voor een congres. Sophie van Hoytema was de enthousiaste dagvoorzitter. Geeke Feiter-van Heuvelen, directeur van het Verbond van Verzekeraars, opende het congres en introduceerde een mooie innovatie -> de Smartengeldcalculator. En vervolgens was ik aan de beurt. En wat heb ik genoten. Waarom? Bijna alles was top. De organisatie, de zaal, het materieel (microfoon, scherm) én de 700 aanwezigen. Bijna alles? Tja, er is altijd ruimte voor verbetering. Natuurlijk loopt zo'n congres vanaf de start al iets achter op de planning. Dus volgens mij begon ik 10 minuten later. En verdikkeme, ook ik was niet betrouwbaar. Hield me niet aan de 25 minuten die waren ingepland. Zijn het er 27 minuten geworden?

Enthousiaste reacties
Na afloop ben ik nog geïnterviewd voor een video over het congres. Bekijk 'm hier. Tussen het beantwoorden van de interviewvragen zag ik de congresdeelnemers naar buiten lopen voor de koffiepauze. Verschillende van hen staken lachend de duim naar me op, leuke feedback 👍😀 Het voorbereiden en geven van zo'n keynote lezing kost mega-véél tijd maar levert ook veel energie en mooie ervaringen op!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lean Six Sigma: de Measure fase (meten)

GAP-model of Servqual-model: klantverwachting overtreffen

Wie heeft mijn kaas gepikt? Samenvatting Johnson & Blanchard