Organisatie-advies

In de Intermediair van deze week staan diverse artikelen over organisatieadvies en consultancy. Het artikel van Stephanie Bakker heet 'Als zoete koek' en noemt enkele factoren die invloed hebben of klanten advies wel of niet aannemen:
  1. 'Powerdressing' werkt: een strak pak en dito auto geven de adviezen meer impact volgens een onderzoek van Stefanie Tzioti genaamd 'Let me give you a piece of advice'. Rijkdom wordt geassocieerd met succes en iemand die het gemaakt heeft zal het wel weten, zijn mensen geneigd te denken. Cialdini schrijft in zijn boek 'Invloed' dat ook titels van mensen invloed hebben. Een man die zich tijdens een experiment met studenten voorstelde als professor werd zes centimeter langer geschat dan wanneer hij zichzelf voorstelde als student! Onderzoekers van de Texas University onderzochten de invloed van kleding op volgzaamheid. Een man in een kostuum en met stropdas werd drie keer zo vaak door onbekenden gevolgd als hij door het rode stoplicht liep dan wanneer hij een werkshirt en spijkerbroek droeg.                                                                                    
  2. Waarom niemand luistert naar gratis advies: adviezen waar niet voor betaald hoeft te worden slaan we sneller in de wind dan duur betaald advies. Uit onderzoek blijkt dat hoe meer betaald wordt voor adviezen hoe meer geneigd mensen zijn om het advies op te volgen. 
  3. Gemoedstoestand: in een boze bui staan mensen minder open voor adviezen van derden, los van de  kwaliteit van het advies of de expertise van de adviseur.
  4. Periode: Niet alleen het moment waarop je je advies uitbrengt maar ook de termijn waarop het advies geïmplementeerd dient te worden is van belang. Wanneer iets volgende week al gedaan zou moeten worden dan spelen concrete afwegingen een rol om iets wel of niet te doen (heb ik volgende week tijd). Wanneer iets op de langere termijn (half jaar) gedaan zou moeten worden spelen abstractere termen als normen en waarden meer een rol (ik wil graag helpen dus ik zeg hulp toe).
  5. Anderen: Volgens Robert Cialdini is een van de belangrijkste middelen die mensen gebruiken om te beslissen, kijken naar wat andere mensen in dezelfde situatie denken of doen. Als je iemand aan een verzoek wil laten voldoen, is het effectief hem erop te wijzen dan anderen ook aan het verzoek hebben voldaan. 
  6. Leeftijd: Beslissers nemen eerder advies aan van consultants die meer levenservaring hebben, beter opgeleid zijn, wijzer of ouder zijn dan zijzelf volgens Tzioti. Als junior consultant is het extra belangrijk het advies met analytische argumenten te onderbouwen. Seniors doen er goed aan intuïtieve argumenten in te zetten. 
Effectiviteit is kwaliteit maal acceptatie (E = K * A)
In het hierop volgende artikel van Paul van der Kwast, getiteld 'God zegen de greep', wordt aangegeven dat consultants hun adviezen zelden op harde bewijzen (= kwaliteit) baseren. Klanten vragen daar bijna ook nooit naar. Deskundigheid is lang niet altijd de belangrijkste reden om met een bepaalde consultant in zee te gaan. Een gelikte presentatie en een goed pak geven soms de doorslag. (= acceptatieKlanten vragen zelden: "Werkt het? Heb je dit eerder gedaan? Waarop baseer je deze aanpak?" Evidence based-advies zou daarom meer toegepast moeten worden. Evidence based consulting is als het goed is een combinatie van resultaten uit "klinisch"  onderzoek enerzijds en ervaring, eigen inzichten en de specifieke wensen en situatie van de klant anderzijds. 



Tot slot
Wil je meer weten over organisatie-advies of factoren die van invloed zijn op gedrag? Neem dan contact op!

Gosse Jitse Korte

www.2enAbel.blogspot.com
bericht2enAbel@hotmail.com

Tevens zijn de onderstaande artikelen gerelateerd aan het onderwerp van dit artikel:

Ik vind het erg leuk als je een reactie achterlaat op dit artikel en/of mijn blog onder de aandacht brengt bij anderen!

Zoektermen: organisatieadvies, organisatieadvies+zwolle, Gosse korte, "Gosse Korte", Daska, Cialdini, "ISO9001 advies"

Reacties

Goed artikel, leuk onderzoek! Zeker goed dat dit gedeeld wordt op het Internet!

Populaire posts van deze blog

Lean Six Sigma: de Measure fase (meten)

GAP-model of Servqual-model: klantverwachting overtreffen

Wie heeft mijn kaas gepikt? Samenvatting Johnson & Blanchard