Deming, vijf dodelijke ziekten van management
Op youtube staat een leuk filmpje: een interview met Edward Deming (1900-1993), opgenomen in 1984. Deming noemt daarin de vijf dodelijke ziekten van Amerikaans management. De meeste lijken nog steeds te gelden of zijn herkenbaar? De 5 dodelijke ziektes zijn:
Gosse Jitse Korte
www.2enAbel.blogspot.com
bericht2enAbel@hotmail.com
Zoektermen: Deming+management, Deming plan do check act, deming cirkel, vijf dodelijke ziekten van management, vijf dodelijke ziektes van managment, organisatieadvies noord nederland, "advies Noord-Nederland"
- Gebrek aan visie/ missie: waarom is een bedrijf "in business"? Gevolg van deze ziekte is dat er geen goede plannen zijn voor de toekomst en geen lange termijn doelen.
- Nadruk op korte termijn problemen/ korte termijn denken: nadruk op aandeelkoers per kwartaal, nadruk op dividend per kwartaal leidt tot creatief boekhouden hetgeen leidt tot beperking van de groei van de organisatie op lange termijn.
- Systematiek van beoordeling medewerkers: jaarlijkse beoordelingsgesprekken en beoordelen van een personeelslid op prestaties lijdt tot angst op de werkvloer. Tevens ontmoedigt men hiermee teamwork: samenwerken, elkaar ideeën horen en oppakken, elkaar helpen. Deming geeft ook aan dat er geen eerlijke systemen bestaan om jaarlijks individuele personeelsleden te beoordelen. Het is pure loterij. Het individu heeft vaak op heel veel factoren die de prestatie beïnvloeden geen invloed.
- Management mobiliteit: veel managers bij bedrijven hebben niet jaren op de werkvloer gewerkt maar "komen van buiten". Ze hebben geen wortels in de bedrijven terwijl het managen van bedrijven kennis vergt van de werkvloer. Tegen welke problemen loopt men daar aan? Hoe voelt dat? Wat betekent dat voor de klant? Managers die eerst op de werkvloer beginnen kennen dergelijke problemen hetgeen van belang is omdat een manager de kaders bepaalt waarbinnen men op de werkvloer de klant kan bedienen.
- Gebruik van enkel en alleen meetbare cijfers: veel belangrijke zaken die nastrevenswaardig zijn, zijn niet te meten, geeft Deming aan. Wat levert een tevreden klant de organisatie op? Hoeveel levert de mond tot mond reclame als gevolg daarvan op? Hoeveel impact heeft een tevreden klant op medewerkertevredenheid? We will never know. Dus niet alles van waarde kan gemeten worden, en niet alles dat gemeten wordt heeft waarde!
Gosse Jitse Korte
www.2enAbel.blogspot.com
bericht2enAbel@hotmail.com
Reacties