Lean management

Update: 2021-08-02
slank

Lean Management is een filosofie die zich richt op het vermeerderen van de waarde voor de klant, door het verbeteren van het processen. Lean wordt vaak gecombineerd met Six Sigma. Simpel gezegd richt Lean zich van oudsher meer op doorlooptijd (flow) en efficiency (verspilling reduceren), en Six Sigma richt zich meer op variatie reduceren (kwaliteit) en betrouwbaarheid. De letterlijke betekenis van het woord 'LEAN' is 'slank' of ‘fit’. De LEAN methodiek draait dan ook om het fit maken van bedrijfsprocessen.


Waarde en de waardestroom
Bij Lean Management staat het creëren van waarde voor de klant centraal. Weet wat waarde is en kijk vervolgens kritisch naar de waardestroom, oftewel het proces. Voegt elke stap in het proces waarde toe? Of is er sprake van veel verspilling in het proces? Zorg ervoor dat de klantvraag in een flow wordt afgehandeld. 'Let it flow, let it flow, let it flow' zingen Lean Managers. 

 waterfall flow

Als de klantvraag lekker door het proces "stroomt", is dat een teken van een "fit" proces. Wanneer orders of klantvragen veel stil liggen (een werkvoorraad op een werkplek), dan is dat een teken van een minder "fit" proces. Om flow te creëren is het van belang om de werklast goed te managen. Dit kan middels goede planningen, waarin de klantvraag leidend is. Dit wordt ook wel PULL genoemd. Tot slot hebben 'Lean organisaties' een cultuur van continue verbetering. Door continu te verbeteren kan nog meer waarde gecreëerd worden met minder verspilling in een flow. Hierbij hebben we de pijlers van onderstaand Lean-huis geïntroduceerd. 
Figuur 1 Unit De pijlers van Lean

Klant centraal
De Lean-gedachte is dat door de klant centraal te stellen er maximale toegevoegde waarde voor de klant wordt gecreëerd tegen minimale inspanning. Dit resulteert in een verbeterde kwaliteit, dalende kosten en als gevolg een stijging in winst. Vanuit deze focus en filosofie zijn veel praktische technieken en tools ontwikkeld om het proces te 'leanen', zoals het visgraat-diagram, 5xwhy, Kanban, Two bin, SMED, Kaizen, Poka-yoke, VSM, 5S, Heijunka, etc.


Toyota
Lean is een van de meest invloedrijke procesmanagement-concepten. Lean management is na de Tweede Wereldoorlog ontwikkeld in Japan. Met name door de Toyota Motor Company is “Lean”, zowel in de productie als door de hele supply chain, succesvol ingevoerd. Je kunt in onderstaande video leren hoe Toyota bij alle medewerkers het Lean-denken stimuleert.




Opleiding Lean Management?
Wil je een opleiding op het gebied van Lean Management volgen? Bekijk dan onze opleidingen:
- Lean Management
- Lean Six Sigma Yellow Belt
- Lean Six Sigma Green Belt

Reacties

Tamara Spits zei…
Interessant artikel! Zelf heb ik ook heel veel informatie gevonden via http://www.leanquality.nl/ en heb ik dit bedrijf uiteindelijk ook ingeschakeld om binnen mijn bedrijf Lean management te integreren. Ben er heel tevreden over!

Populaire posts van deze blog

Eckart's Notes samenvatting. Managementboek

GAP-model of Servqual-model: klantverwachting overtreffen

Lean Six Sigma: de Measure fase (meten)