Eckart's Notes


“Rechten: alles wat je leuk vindt in dit boek mag je gebruiken, navertellen, kopiëren, overtikken, jatten; wat je maar wilt. Als je er maar bij vertelt waar je het vandaan hebt. Maar het is natuurlijk ook weer niet de bedoeling dat je het hele boek kopieert en gaat verkopen. Dat vindt de uitgever niet leuk, dat snap je.” 

Zo begint Eckart's Notes, het boek waarin Eckart Wintzen zijn “cel organisatiestructuur” en managementervaringen heeft uitgewerkt. Heel eerlijk, eigenlijk had ik nog nooit echt van Eckart Wintzen gehoord, totdat ik in de Intermediair zo’n 2 jaar geleden het bericht van zijn overlijden las. Maar dat bericht is me wel steeds bijgebleven, omdat het vergezeld ging met enkele van zijn eigenzinnige treffende inspirerende simpele managementopvattingen die hij door de jaren heen bij BSO (niet BuitenSchoolse Opvang maar Bureau voor Systeem Ontwikkeling) in praktijk heeft gebracht. Deze zomer dacht ik daar ineens weer aan en heb zijn boek besteld en gelezen. Hier volgt mijn samenvatting!



Strategie
Strategie: zorg voor een inspirerende duidelijke richtinggevende missie: “De missie van BSO is het leveren van hoogwaardige diensten (dus geen producten!) aan het grote bedrijfsleven (dus geen MKB!) en overheid ter ondersteuning van de opdrachtgever bij de introductie van nieuwe technologieën (dus niet gebonden aan een bepaalt merk hardware of software!) in de breedste zin van het woord.”

De doelstelling voor iedere celdirecteur was een winst per periode van 8% bruto op de omzet realiseren. Omdat iedere celdirecteur zelf zijn eigen inkomsten en uitgaven bepaalde was dit ook een beïnvloedbare doelstelling. In principe kon een celdirecteur besluiten om een hoekkamer van 90 m2 met een mega rozenhouten bureau, twee secretaresses en een butler in te richten maar dan zou men bij de budgettering snel tot de ontdekking komen dat de doelstelling niet gerealiseerd zou worden. Mensen werden dus doelgericht aangestuurd en niet actiegericht en men had veel vrijheid om te bepalen hoe de doelstelling te realiseren. Cruciaal daarbij om te presteren is informatie over prestaties (ten opzichte van doelen) te delen: hoeveel opdrachten gewonnen de laatste periode, hoeveel offertes uitgebracht, hoeveel opbrengsten en kosten etc. Geen geheimzinnigheid dus waardoor betrokkenheid ontstaat. Iedereen ervaart openheid als prettig en wordt niet klein gehouden.

Structuur
Structuur: kleinschaligheid binnen een groter geheel. Zijn BSO-organisatie bleef maar groeien en Wintzen zag een “doembeeld” opkomen, want hij wilde niet dat BSO zo’n grote inflexibele logge organisatie zou worden als bijvoorbeeld Philips en Volmac. Zijn oplossing: celdeling! D.w.z., het splitsen van het bestaande bedrijf in tweeën: de mensen en de markt. De meest ervaren projectleider werd directeur bij de ene cel en Eckart Wintzen bij de andere cel. En zo herhaalde zich dat iedere keer wanneer een cel groter dan 50 man werd. Dan werd het in tweeën gesplitst en de meest ervaren goede man/ vrouw werd directeur van de nieuwe cel en moet “ eigen broek ophouden”. Zelf nieuwe klanten en personeel zoeken, zelf telefooncentrale regelen, zelf lease auto’s huren, zelf urenadministratie doen, zelf facturen sturen en zelf debiteuren innen etc. Kortom, echt helemaal zelfstandig en niemand om naar te wijzen als iets niet lukt. En het doel van iedere cel is een winstpercentage van 8% bruto op de omzet.

De cel doet dus alles zelf. Alles in de lijn en geen staf! Zelf je personeel aannemen als manager zijnde en die ook zelf managen. Niet “die sukkels van HR of P&O” de schuld geven als het niet naar wens gaat, zelf doen. Geen ondersteunende staf dus die vaak ‘koninkrijkjes’ op zich worden met tijd en geld en daarom “speeltjes” over de organisatie heen storten zoals bijvoorbeeld competentiemanagement, procedures, centralisatie etc. Vaak aspecten waar men in “de lijn” van moeten puffen, zuchten of huilen zonder dat duidelijk is wat al die “speeltjes” de klant of de organisatie opleveren.

Dus geen ondersteunende staf , zoals HRM, Facilitair, beleidsondersteuning&kwaliteit, Inkoop, juridische zaken, onderhoud etc. Als een celdirecteur wil weten hoe een functie omschrijving eruit moet zien, hoe je een personeelsadvertentie maakt, hoe je een kandidaat interviewt, hoe een aanstellingsbrief eruit ziet, hoe je een leasecontract sluit etc. dan kan men bij een andere celdirecteur vragen wat die al bedacht heeft. Beter snel gejat dan lang gedacht. En vaak willen medewerkers van de eigen cel ook wel het e.e.a. doen: van het uitzoeken van de telefooncentrale tot en met het regelen van de schoonmaak en postbus. Niet centraal door een ondersteunende staf laten regelen maar decentraal door iedere cel zelf!

Wat werd wel centraal bepaald? De kantoorindeling per cel, de visitekaartjes en briefpapier en het ICT systeem. Om zodoende richting klanten 1 gezamenlijke uitstraling te hebben (Corporate Image) en om zo “ over de cellen heen” dezelfde informatie te hebben, zodat bedrijfsbreed ook snel gezien kan worden hoe er op cel-niveau gepresteerd wordt en hoe er bedrijfstotaal gepresteerd wordt.

Veel dienstverlenende organisaties kunnen zo’n celstructuur hanteren. Zolang het maar een eigen winst- en verliesrekening heeft. Minder geschikt is de celstructuur voor fabrikanten van grote en complexe producten zoals vliegtuigen, jachten etc.

Cultuur
Cultuur: omdat iedere cel vanuit een andere oudere cel is ontstaan met die medewerkers heeft het dus ook het DNA van de cultuur meegekregen via die medewerkers uit de oude cel. Voorbeeld van BSO cultuur: Happy Hour: vrijdagmiddag, “de baas achter de bar”.

Volgens mij kunnen veel grootschalige dienstfabrieken (haar klanten en medewerkers) veel baat hebben bij het implementeren van Eckart’s Notes.

Tot slot
Voor de liefhebber, op youtube staat een filmpje van de boekpresentatie van Eckart Wintzen: http://www.youtube.com/watch?v=vKdbOtT8HQ8

Gosse Jitse Korte
www.2enAbel.blogspot.com
bericht2enAbel@hotmail.com

Zoektermen: celstructuur, “celstructuur”, cel-structuur, cel structuur, “cel structuur”, “cel-structuur”, Eckart Wintzen, "Eckart Wintzen", Eckart's Notes, "Eckart's Notes", "Gosse Korte", Gosse Korte, "Gosse Korte blog", Daska, Daska Consultants b.v., "BSO ATOS", BSO, Organisatieadvies, organisatie-advies, adviesbureau zwolle, semco, semco-stijl, "semco stijl", Wintzen

Reacties

Populaire posts van deze blog

Eckart's Notes samenvatting. Managementboek

GAP-model of Servqual-model: klantverwachting overtreffen

Lean Six Sigma: de Measure fase (meten)