Nieuw organiseren

In de Intermediair van 9-9-2011 staat een leuk artikel, geschreven door Cathalijne Boland, over "nieuw organiseren", met de titel 'Iedereen CEO', gelijknamig het boek van Menno Lanting. In het artikel (zie: http://www.intermediair.nl/epaper/2011/36/index.html#/22/) komen bekende mooie voorbeelden van NieuwOrganiseren, HNW, Zelfsturende teams en Celstructuur aan bod, zoals:



In het artikel staat bijvoorbeeld dat Finext, een consultancybureau dat in 1999 opgericht is door o.a. Ton Jansen, bestaat uit negen B.V.'s waarin elk 5 tot 32 mensen werkzaam zijn. Elk team houdt zich bezig met een bepaalt type markt/ dienstverlening en opereert volledig zelfstandig, als een kleine onderneming: zelf verantwoordelijk voor het aannemen van personeel, voor het genereren van inkomsten en vervolgens voor de verdeling daarvan. En sinds dit voorjaar zijn 70 van de 110 medewerkers ook mede-eigenaar. Alle teams/ cellen/ B.V.'s bedenken zelf waarmee ze de markt op willen gaan, en hoe ze de taken onderling verdelen. Het enige wat telt, is dat het plan wordt uitgevoerd. En het toch je eer te na een plan te laten mislukken dat je zelf bedacht hebt.

Een bedrijf zonder overhead, zonder aparte afdelingen productontwikkeling, marketing, personeelszaken, facilitair etc. Zo was ook BSO-Atos Origin georganiseerd, volgens de celfilosofie. Elke cel is volledig zelfredzaam. Er zijn geen stafafdelingen en/of managementlagen omdat die geneigd zijn koninkrijkjes op zichzelf te worden. Een cel die overal zelf verantwoordelijk voor is, kan de schuld van een mislukking niet bij een stafafdeling neerleggen en moet volledig voor de klant gaan. Decentrale eenheden dus, die bijna alles zelf bepalen. Dergelijke organisaties hebben niet een hiërarchische pyramide-vorm, maar zijn zo plat als een pannenkoek. Een inspirerende organisatievorm. Ook de beste? Er is niet een beste organisatievorm, elke vorm heeft voordelen en nadelen afhankelijk van de omstandigheden, technologie, karakteristieken van ProductMarktCombinaties etc. Zeker is wel dat een dergelijke organisatievorm leidt tot een grote betrokkenheid omdat door de omvang van een cel en het democratische karakter, medewerkers zelf veel kunnen bëinvloeden. Engagementscans, medewerkerstevredenheidsonderzoeken etc. zijn dan niet nodig.

Gosse J. Korte

Reacties

Populaire posts van deze blog

Eckart's Notes samenvatting. Managementboek

GAP-model of Servqual-model: klantverwachting overtreffen

Lean Six Sigma: de Measure fase (meten)