Lean management en Toyota
Lean management is een filosofie hoe processen te managen, of organisaties te managen, om waarde voor de klant te leveren zonder verspillingen in het voortbrengingsproces. Lean is na de Tweede
Wereldoorlog ontwikkeld in Japan (het concept is in Japan ontstaan uit de
Kaizen filosofie die sinds 1950 tot 1990 heeft bijgedragen aan Japans
economische succes) en met name door de Toyota Motor Company (Toyota is daarom
het meest aangehaalde voorbeeld) is “Lean” zowel in productie als door de hele supply chain succesvol
ingevoerd, van leveranciers tot de distributeurs. Continue verbetering heeft er
voor gezorgd dat Toyota 's werelds meest winstgevende autofabrikant is. Vandaar
dat vele begrippen binnen het Lean concept Japanse woorden zijn, zoals Kaizen, Poka Yoke, Karoshi, Gemba, Kanban, Kandon, Muda, Jidoka, etc. Vanwege het
gebrek aan natuurlijke grondstoffen richtte de aandacht van de beste engineers
van Japan zich vooral op het ontwerp en de inrichting van het productieproces
om zodoende verspillingen te voorkomen. Dit in tegenstelling tot het Westen,
waar de aandacht van de beste engineers met name uitging naar de ontwikkeling
van het product. Toyota bleek hierdoor met minder mensen en middelen en in
kortere tijd meer auto’s te produceren die bovendien van betere kwaliteit waren
dan die van de concurrentie (zie “The machine that changed the world” van
Womack & Jones). Tegenwoordig heeft bijna elke Europese of Amerikaanse
organisatie wel enkele LEAN elementen overgenomen. In onderstaande video legt Daniel Jones uit wat Lean is.
In de jaren ’90 is er
onderzoek gedaan door Womack & Jones binnen de automobiel-industrie. En één
van de opmerkelijke punten waarop zij toen stuitten was het feit dat Toyota per
auto veel meer winst maakte dan Ford. In 2005 maakte Toyota per auto zo’n 2000
dollar winst terwijl Ford per auto 200 dollar winst maakte. In 2007 is Toyota
de grootste autoproducent ter wereld geworden. Waarom maakte Toyota per auto meer winst? Dat verschil valt grotendeels te verklaren door de wijze waarop binnen de 2 verschillende organisaties processen werden gemanaged. Als
voorbeeld wordt het proces “het bestellen van een pen” genoemd. Binnen zowel
Toyota als Ford voert men het proces “het bestellen van een pen uit". Echter,
de kosten verbonden aan de uitvoering van het proces waren bij Toyota €0,50, terwijl deze kosten bij Ford zo’n €150,- waren.
Waardoor werd dit verschil veroorzaakt? Om deze vraag
te beantwoorden zullen we eerst het proces “het bestellen van een pen” modelleren,
zie onderstaand figuur.
Vervolgens willen we
antwoord zien te krijgen op de volgende vragen:
• Wat zijn de kosten per stap?
• Door wie & waar worden de kosten veroorzaakt?
• Waarom worden kosten veroorzaakt?
• Wanneer worden de kosten gemaakt?
• Hoe worden de kosten gemaakt?
De eerste vraag (wat voor
typen kosten) kan als volgt beantwoord worden:
• Materiaal - papier
• Middelen - bestelsysteem
• Mensen - arbeidsuren
• Energie - stroom
• Informatie
• Geld
Het antwoord op de tweede
vraag (door wie & waar) bleek voor een groot deel het verschil in kosten tussen
Toyota en Ford te verklaren. De Ford-organisatie bleek zeer afdelingsgericht te
zijn. Dat wil zeggen dat elke afdeling “haar eigen functie had”. Indien iemand
op de verkoopafdeling bij Ford bijvoorbeeld een behoefte had aan een pen (stap
1) dan moest men dat doorgeven aan de inkoopafdeling. Immers, we hebben een
inkoopafdeling om spullen te bestellen! De inkoopafdeling bij Ford voerde dus
deelstap 2 uit. Echter, deze afdeling is niet in het leven geroepen om pennen
te ontvangen. Daar is immers een Magazijn-afdeling voor! Dus de afdeling
Magazijn bij Ford voerde deelproces 3 uit. Tevens moest de inkoopafdeling aan
het magazijn doorgeven dat men (een leverancier van) een pen kon verwachten. Het
magazijn moest na ontvangst van de pen aan de afdeling Verkoop laten weten dat
de pen was ontvangen zodat die de pen kon ophalen of kon laten bezorgen. Tevens
moest het Magazijn aan de afdeling Administratie laten weten (middels
bijvoorbeeld een formulier) dat een pen was ontvangen zodat de Administratie
deelproces 4 kon uitvoeren! Immers, de Administratie is ervoor om betalingen te
verrichten. Bij dit simpele proces waren dus meerdere afdelingen betrokken en
ieder moest na elke deelstap weer lezen, kijken en beoordelen wat er gedaan was
en wat er moest gebeuren. Al die tijd die medewerkers van Ford daaraan
besteedden leidde ertoe dat het uitvoeren van dit proces bij Ford €150,-
kostte! Veel stappen voegden dus geen waarde toe. Verspilling! In onderstaand figuur is dit
proces nog eens weergegeven en daarnaast is een voorbeeld-organigram aangeven
waarin de betrokken afdelingen opgenomen zijn. Dan blijkt dat het proces
kris-kras door de organisatie heen liep (zie de pijlen).
Bij Toyota had men de
deelstappen op een andere wijze “opgeknipt” over de organisatie. Dat blijkt uit
onderstaand figuur:
Indien iemand bij Toyota
een pen nodig had, voerde hij zelf alle stappen maar uit! Immers, met de
hedendaagse technologie en ICT kan een medewerker zelf wel de bestelling
plaatsen, ontvangen en betalen. Wel binnen randvoorwaarden, uiteraard (men moet
bijvoorbeeld geen “gouden pennen” gaan bestellen). Maar deze randvoorwaarden
kunnen wel duidelijk aangegeven worden, bijvoorbeeld in een informatiesysteem
of in een functie-omschrijving. Bij Toyota stond dus niet de rol van een
afdeling centraal maar stond het proces centraal. Men streefde ernaar om
medewerkers zoveel mogelijk “hele processen” uit te laten voeren en het niet
helemaal op te knippen over afdelingen heen.
Procesmanagement
Een goede samenhang tussen
deelprocessen binnen een organisatie is dus niet vanzelfsprekend aanwezig! Een
van de belangrijkste doelen van procesmanagement is om processen slim in te
richten en eenduidig vast te stellen. Om het proces goed te kunnen beheersen en
managen is het daarom noodzakelijk om eerst het proces “scherp op het netvlies”
te hebben.
De kern van
procesmanagement is dat niet langer gedacht wordt in functies of afdelingen,
maar dat het denken in processen voorop staat! Bij een functionele benadering
is geknipt naar functies, bij een procesbenadering naar resultaat. Bij een
functionele benadering staat efficiëntie van werkzaamheden binnen de afdeling
centraal, bij een procesmatige benadering staat effectiviteit van het proces
centraal. Om een organisatie procesgericht te laten werken is een
veranderingsproces nodig waarin taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden
anders worden toegewezen dan in een functionele organisatie.
Meer informatie over Lean Management?
Op deze blog staan reeds vele artikelen over Lean met voorbeelden en filmpjes. Zie: http://www.gossekorte.blogspot.com/search/label/Lean
Wil je een E-learning volgen op het gebied van Lean (Six Sigma)? Zie: www.skoledo.com.
Meer informatie over Lean Management?
Op deze blog staan reeds vele artikelen over Lean met voorbeelden en filmpjes. Zie: http://www.gossekorte.blogspot.com/search/label/Lean
Wil je een E-learning volgen op het gebied van Lean (Six Sigma)? Zie: www.skoledo.com.
Reacties