Lean management - Kaizen

Op deze blog heb ik reeds veel gepubliceerd over Lean Management, de filosofie en de tools/ technieken. Zie: http://gossekorte.blogspot.com/search/label/Lean 
Een van die tools die typerend is voor Lean Management is Kaizen. Kai is Japans voor verandering en Zen betekent ten goede. Kaizen staat voor continue verbetering op een stapsgewijze manier. 
 

 
Nadat je gedefinieerd hebt wat waarde voor de klant is én met nadat de Value stream Maps de huidige en ideale toestand zijn gedefinieerd, kan de kloof tussen IST en SOLL gedicht worden. Middels Kaizen-activiteiten kan die kloof gedicht worden. Iedereen in de organisatie kan hierbij betrokken zijn. In een LEAN-organisatie hoort Kaizen namelijk als een normaal onderdeel van het werk beschouwd te worden.

In onderstaand filmpje legt Imai uit wat Kaizen is.



In teamverband via sessies blijft men streven naar verbeteringen door bijvoorbeeld de DMAIC (of DMAVB) stappen te doorlopen. En continue kijken of het nog sneller, efficiënter, beter etc. kan. 

 

Wil je een E-learning volgen op het gebied van Lean (Six Sigma)? Zie: www.skoledo.com.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lean Six Sigma: de Measure fase (meten)

GAP-model of Servqual-model: klantverwachting overtreffen

Wie heeft mijn kaas gepikt? Samenvatting Johnson & Blanchard