Lean in de zorg

Lean management wordt momenteel veel geïmplementeerd bij zorginstellingen in de Nederlanden om de zorg beter, veiliger, leuker en goedkoper te maken. Oftewel effectiever en efficiënter. Zelf heb ik bijvoorbeeld met duaal managers van een ziekenhuis de 5 stappen van Lean Thinking (1. specificeer klantwaarde, 2. identificeer de waardestroom, 3. laat het proces stomen, 4. creëer pull, 5. streef naar perfectie) doorlopen om het klinisch pad effectiever en efficiënter te maken. Een instelling voor geestelijke gezondheidszorg gebruikt deze 5 stappen van Lean Thinking ook om onaanvaardbare lange wachttijden voor een bepaalde patiëntcategorie te reduceren. Psychiaters, medewerkers intake, medewerkers secretariaat, medewerkers bureaudienst etc. brengen bijvoorbeeld zelf het proces van A tot Z in kaart en geven daarbij aan welke knelpunten men ervaart/ herkent om vervolgens met bijvoorbeeld het PICK-schema knelpunten weg te werken en het proces te laten stromen.

Een ander voorbeeld van Lean in de zorg is het toepassen van Productive Ward (Productieve Verpleegteam). Daarvan ziet u hieronder een voorbeeld.




Productive Ward is een lean-aanpak gericht op het verbeteren van de kwaliteit van zorg, toename van de patiënttevredenheid, meer tevreden medewerkers en doelmatig werken met terugdringing van verspilling.




Meer informatie over Productive Ward is te vinden op onderstaande link:
http://www.institute.nhs.uk/quality_and_value/productivity_series/the_productive_ward_module_structure.html

Daarnaast wordt ook Lean six sigma steeds meer ingezet om zorgprocessen beter te maken. Het UMCG heeft bijvoorbeeld Lean Six Sigma ingezet ter realisatie van een effectiever en efficienter zorgproces. In de Kwaliteit in Bedrijf is daarover een interessant artikel geschreven. 

Wilt u meer informatie over "Zorgprocessen beter maken" door bijvoorbeeld implementatie van Lean? Zie: www.skoledo.com.

zoektermen: lean training, lean+training, "lean training", lean advies, lean+advies, lean+adviesbureau, kwaliteit+training, kwaliteitsmanagement training, kwaliteitsmanagement opleiding, kwaliteit+advies, gosse korte,

Reacties

Populaire posts van deze blog

Strategie slaat terug! Mintzberg, Ahlstrand, Lampel

GAP-model of Servqual-model: klantverwachting overtreffen

Eckart's Notes samenvatting. Managementboek