Volle kracht vooruit! Samenvatting Ken Blanchard Jesse Stoner



Ken Blanchard heeft een flink aantal lichte managementboekjes geschreven met een diepere boodschap. 'Volle kracht vooruit' is zo'n boekje. Eerder heb ik al geschreven over 'Wie heeft mijn kaas gepikt?', 'Gung Ho!' en 'De Orka award'. 'Volle kracht vooruit' is wederom een boekje in romanvorm. De hoofdkarakter zijn Jim, die een verzekeringsbedrijf heeft overgenomen van zijn vader en worstelt met zijn rol als leider, en Ellie, een moeder van twee kinderen die onlangs is gescheiden en daarom voor het eerst sinds tijden weer wil werken. Ellie haar 'KAAS' is als het ware op en is vrij onzeker als ze de arbeidsmarkt (het doolhof) weer betreedt. Ze gaat aan de slag bij het bedrijf van Jim. En ze merkt tijdens haar eerste werkdagen dat de directeur, Jim, elke dag een voicemail bericht stuurt naar alle medewerkers. Tijdens een van de gesprekken tussen Ellie en Jim legt hij haar uit dat hij dit doet omdat het bedrijf zo snel gegroeid is dat niemand meer wist wat de belangrijke dingen in het leven van de ander waren en in de organisatie. Door zijn voicemail wilde hij eraan bijdragen dat er in het groter gegroeide bedrijf weer een bedrijfsgevoel ontstond. Ellie en Jim hebben vervolgens geregeld 's ochtends in alle vroegte gesprekken over het bedrijf, de visie van het bedrijf en mogelijke boodschappen voor een voicemail.

De gesprekken tussen Jim en Ellie gaan over visies van organisaties. Als je beschikt over een visie, ben je vol energie. Je weet waar je heen gaat en je doet er alles aan je doel te bereiken. 'Op volle kracht vooruit' geeft echt de kracht van een visie weer. Een goede energie gevende visie bestaat uit een aantal elementen:
  • een doelstelling/ missie zodat iedereen in de organisatie begrijpt waarvoor de organisatie bestaat. Een goede missie geeft eerder antwoord op de vraag WAAROM de organisatie iets doet dan dat ze uitlegt WAT de organisatie doet. Ze maakt vanuit het gezichtspunt van de klant duidelijk waar de organisatie mee bezig is. En de kracht van een missie zit 'm niet in de woorden die er in opgenomen zijn, maar in de betekenis die de missie heeft voor mensen.
  • duidelijke waarden: waarden zijn diepgewortelde overtuigingen dat bepaalde kwaliteiten wenselijk zijn. Ze geven aan wat juist, wat van wezenlijk belang is. Ze geven richting aan onze keuzes en handelingen. Ze geven antwoord op de vraag: 'Hoe zul jij je gedragen als je onder normale omstandigheden (denk aan Milgram!) naar je doel streeft. Het doel zegt WAAROM, waarden zeggen HOE. Een mooi voorbeeld van waarden wordt door Fred Lee gegeven in 'Als Disney de baas was in uw ziekenhuis'
  • een toekomstbeeld: het doel geeft WAAROM aan. Waarden maken duidelijk HOE je handelt bij pogingen om het doel te bereiken. Maar er moet ook iets in de visie zitten over waar je heen gaat. Een toekomstbeeld dus. En een duidelijk toekomstbeeld kan heel krachtig werken. Denk maar eens aan atleten die voor de wedstrijd hun prestaties al visualiseren. Sven Kramer, de schaatser uit Fryslân, heeft bijvoorbeeld in zijn hoofd een belangrijke race al een paar keer visueel gereden. Uit onderzoeken blijkt namelijk dat sporters die van te voren hun prestaties visualiseren beter presteren. Steve Jobs deed dat ook bij Apple. Hij had geen vage visie zoals "de nummer 1 willen zijn" maar een hele concrete: "op ieder bureau staat een Apple computer". 
Organisaties met een visie die medewerkers helpt te begrijpen waar de organisatie mee bezig is, voorziet van richtlijnen om dagelijkse beslissingen te nemen, een beeld schetst van de gewenste toekomst, duurzaam is, inspirerend is en zowel hoofd als hart aanspreekt. Kortom, lees het boekje maar eens op een rustig moment door om het verder te laten beklijven. 

Gosse Korte
http://www.linkedin.com/pub/gosse-korte/4/578/652

Reacties

Unknown zei…
Dag Gosse, leuk om je blog te volgen en de boekrecensie te lezen. Het triggert me om zelf ook weer ens goed te kijken naar de missie en visie van ons bedrijf. Bedankt weer.

Populaire posts van deze blog

Eckart's Notes samenvatting. Managementboek

GAP-model of Servqual-model: klantverwachting overtreffen

Lean Six Sigma: de Measure fase (meten)